Groepsinformatie groep 1 en 2
Algemeen:
We starten in groep 1 en 2 met een vrije inloop van 8.05 tot 8.15. De kinderen worden naar binnen gebracht en gaan werken aan hun taak, deze kunnen ze vinden op het takenbord. Om 8.45 uur starten we met de kring. Op maandag en donderdag is dit een vertelkring en op woensdag een kring over sociaal emotioneel gedrag. De kring wordt vaak afgesloten met een instructie les. Rond 9.30 is het tijd voor de kinderen om zelf een taak te kiezen van het kiesbord. Groep 2 krijgt dan vaak een opdracht nav. de instructie. Na de werkles is het tijd voor pauze. We hebben als regel dat de kinderen eerst hun drinken op drinken, dit om het omvallen van bekers zoveel mogelijk te voorkomen. Na het eten en drinken is er een korte taal opdracht gevolgd door buitenspel of gym. Om 11.45 gaan we naar het andere lokaal om samen een broodje te eten. We gaan om 12.15 tot 12.30 naar buiten met de andere groepen. Na de lunch en het buitenspelen staat er een groepsinstructie rekenen gepland gevolgd door een constructie werkles. Omdat we een onderwijsassistent (Irene) hebben wordt de groep gesplitst. Eerst krijgt groep 2 de rekeninstructie en daarna groep 1.
Rekenen:
We werken bij de kleuter met de methode kleuterplein, kleuteruniversiteit en met sprongen vooruit.
Spelenderwijs krijgen de kinderen te maken met tellen, getalbegrip, meten en meetkunde.
Dit houdt in dat de kinderen (eind groep 2) hoeveelheden tot tenminste 12 kunnen tellen (heen en terug), weergeven en vergelijken. Cijfersymbolen tot 20 herkennen. Voorwerpen kunnen sorteren op bijv. lengte, dikte e.d. Begrippen als zwaar, licht, groot, klein kunnen toepassen. Dagritme herkennen, dagen van de week en seizoenen benoemen. Systeem van kopen en betalen begrijpen en weten dat geld waarde heeft.
Ook constructie materialen als bouwhoek en grote constructie vallen onder het gebied reken.
Taal:
We werken bij de kleuters met de methode kleuterplein, kleuteruniversiteit oefeningen van juf Janneke en de map fonemisch bewustzijn.
Elke 4 werken we aan een nieuw thema.
We lezen veel voor en laten kinderen ook zelf “lezen”. Ook woordenschat komt ruim aan de orde.
Op dinsdag leren de kinderen een letter, dit heet de letter van de week, hier hoort ook een lettergebaar bij, dit duurt 2 weken. Er is ook een letterkast en de kinderen mogen spulletjes meenemen die beginnen met de letter of waar de letter in voorkomt. Na de instructie van de letter krijgen de kinderen verwerkingsbladen die ze zelfstandig of onder begeleiding van de leerkracht gaan maken. De werkbladen komen in een mapje en blijven op school, ouders mogen de mapjes wel inzien. Aan het eind van groep 2 beheersen bijna alle kinderen 15 a 20 letters. Ook de software van de computer en de IPad sluit helemaal aan op het niveau van de kinderen en het thema van de klas.
Bewegingsonderwijs:
De kinderen van groep 1 en 2 spelen als het even kan lekker buiten. Als het regent kunnen we gymmen in het speellokaal. De kinderen houden hun gymschoenen op school, graag voorzien van naam. Ze gymmen in hun ondergoed. Een keer in de week is er standaard gym met toestellen. U kunt daarbij denken aan springen van de kasten, balanceren op de bank en het aanleren van een koprol. Het is de bedoeling dat kinderen plezier beleven aan de gymles, angstige kinderen worden begeleid door de leerkracht en meestal kunnen/durven ze aan het eind van de les zelfstandig de opdracht uit te voeren.
Engels in de onderbouw:
Engels is een onderdeel van de vakken bij ons op school. We werken met de Engelse digibord methode “I-pockets”, lezen Engelse prentenboeken en doen veel interactieve lessen. Elk hoofdstuk is thematisch opgebouwd. We hebben ook een Engelse kast in onze klas, hier staan thema gerelateerde spullen in het Engels op. Tijdens de les spreekt de leerkracht Engels, de kinderen mogen gewoon in het Nederlands antwoorden.
Kinderen volgen:
Wij gebruiken de leerlijnen van Parnassys om de kinderen te kunnen volgen. De doelen worden afgevinkt en verwerkt in de themaplanning. Voor sociaal emotionele ontwikkeling gebruiken we Vision voor kleuters. Dit is een vragenlijst die de leerkracht per kind in moet vullen. Als er opvallende dingen uitkomen wordt dit besproken met de ouders. Ook kunnen we gebruik maken van de expertise van de schoolverpleegkundige (Baukje), zij volgt de kinderen al vanaf het consultatie bureau.